گفتگو با فرمانده مرکز آموزش شهید وطن پور:
نیکان
تاريخ : پنجشنبه چهارم تیر ۱۳۹۴ | 14:44 | نویسنده : ***امیر سلیمی ***

سرهنگ خلبان مجتبی روحانی فرمانده مرکز آموزش شهید وطن پور، دیگر مقام مسئولی بود که برای گروه دفاع و امنیت مشرق به تشریح مهمترین فعالیت های هوانیروز و این مرکزی پرداخت وی در سال 1363 به ارتش جمهوری اسلامی ایران پیوسته و سال 1370 به مقام خلبانی رسیده است. سپس تخصص استادی بالگرد 206  و بعد از آن، تخصص بالگرد شینوک را بدست آورده است.

سرهنگ روحانی، مدتی مسئول آموزش این پایگاه بوده و سپس به تهران منتقل و فرمانده دانشکده پرواز دانشگاه افسری ارتش شده است. با پشت سر گذاشتن موفق دوره دافوس و فعالیت در ستاد هوانیروز، به عنوان جانشین به این پایگاه بازگشته و از سال پیش نیز به عنوان فرمانده این پایگاه مشغول خدمت به نظام جمهوری اسلامی ایران است.

نگاهی به تاریخچه هوانیروز و ورود بالگرد به کشور

به گفته سرهنگ روحانی، اولین بالگردی که به کشورمان وارد شد، هلی کوپترهای H-43 بود و البته قبل از آن هوانیروز با هواپیماهای سبک سسنا پرواز می کرد. بعد از مدتی نیز بالگردهای 205 و 206 ساخت شرکت بل برای هوانیروز خریداری و وارد کشور شد. بعد از آن نیز، در اوایل دهه 50 بالگردهای تخصصی 214 ، شینوک و کبری به کشور وارد شد.

بیش از 2 هزار مستشار آمریکایی در یک پایگاه هوانیروز ایران/ بومی سازی کلیه آموزش ها و علوم پروازی بالگرد در کشور+عکس (آماده نیست) !!!!!!!!


وی افزود: در اوایل دهه 1350 شمسی و با افزایش قیمت نفت، تعداد زیادی بالگرد به ایران فروخته شد و همزمان نیز تعداد زیادی از افراد برای خلبانی و بحث پرسنل زمینی به استخدام ارتش درآمدند. در آن زمان رسم بر این بود که اکثر پرسنل پروازی برای آموزش به آمریکا اعزام بشوند و در بخش هلی کوپتری نیز تعدادی از خلبانان به آمریکا اعزام شدند اما سپس آمریکایی ها با تاسیس این مرکز در اصفهان، آموزش را به سبک همان کشور در این جا ادامه دادند.

فرمانده مرکز آموزش شهید وطن پور یادآور شد: تقریبا تمام خلبان نام آور و معروف بالگرد کشور در این مرکز آموزش دیده اند و امروز نیز بیش از 90 درصد از خلبانان بالگرد در بخش خصوصی نیز آموزش دیدگان این مرکز هستند. این خلبانان امروز در بخش های مختلف کشور مثل شرکت خدمات بالگردی ایران و یا شرکت نفت مشغول به کار هستند.

دلیل نامگذاری این مرکزی به یاد شهید وطن پور

سرهنگ روحانی در خصوص وجه تسمیه ناگذاری این مرکزی نیز گفت: شهید بزرگوار وطن پور از جمله خلبانان کبری بودند که در زمان آغاز جنگ از مسئولین این مرکز بودند و با آغاز جنگ تحمیلی به سمت جبهه شتافتند. در روزهای اول دفاع مقدس، ایشان پروازهای متعدد شناسایی و تهاجمی را انجام داده و در بازگشت از یکی از پروازهای خود، متاسفانه بالگرد ایشان به کابل برق برخورد کرده که موجب سقوط بالگرد و شهادت ایشان می شود.

بیش از 2 هزار مستشار آمریکایی در یک پایگاه هوانیروز ایران/ بومی سازی کلیه آموزش ها و علوم پروازی بالگرد در کشور+عکس (آماده نیست) !!!!!!!!


این مرکز نیز به پاس خدمات ایشان به نام پایگاه شهید وطن پور نامگذاری شد. این مرکز پس از پیروزی انقلاب تا زمان شهادت این شهید بزرگوار، به عنوان مرکز آموزش شناخته می شد.

بی تاثیری تحریم ها روی توان هوانیروز

وی در خصوص نقش تحریم ها روی توان هوانیروز گفت: توجه داشته باشید که یک وسیله پرنده می تواند هیچ وقت کهنه نشود. ما در این مرکز به روش های مختلفی پرنده های خود را برای پرواز کرده و پرنده ها را عملیاتی نگاه می داریم. در زمانی که این امکان وجود داشت برخی از قطعات از خارج از کشور تهیه می شد اما با تشدید تحریم ها، کارهای مختلفی برای مقابله با این شرایط انجام شد. بخش عمده ای از نیاز ما توسط ارتباط با بخش صنعتی و وزات دفاع تامین می شود. قطعات مورد نیاز ما توسط صنایع دفاعی کشور ساخته شده و به ما تحویل داده می شود. بحث تبادل متخصصین و دانشجویان نیز از دیگر برنامه های ماست که در این مرکز انجام می شود. ما با سایر دانشگاه های نظامی کشور مثل دانشگاه شهید ستاری نهاجا به صورت منظم تبادل دانشجو و کارشناس داریم.

وی یادآور شد: ما در این سال در اوج فشار تحریم ها قرار داشتیم اما در همین شرایط، یکی از قطعات بسیار حساس برای ما که در بین چند بالگرد ما مشترک بود، توسط پرسنل فنی پایگاه با همکاری پرسنل دانشگاهی ساخته شده است.

فرمانده مرکز آموزش شهید وطن پور در تشریح این اقدام مهم گفت: این وسیله یک رابط بین موتور و ملخ است. در شرایط اضطراری و با از کار افتادن موتور، این قطعه به سرعت ارتباط بین ملخ و موتور را قطع کرده و این امکان را به ملخ می دهد که همچنان به چرخیدن ادامه دهد.

خلبان روحانی با تاکید بر بی تاثیری تحریم ها روی توان دفاعی کشور گفت: همچنین ما توانستیم در سال 1393 میزان ساعت پروازی خود را نسبت به سال 1392 با وجود شدیدتر شدن تحریم ها، افزایش قابل توجهی بدهیم.

افزیاش کیفیت شبیه سازها؛ برنامه مهم سال 94

وی در خصوص برنامه های امسال این مرکزی نیز گفت: ما برای هر سال دارای برنامه ریزی مدون و دقیقی هستیم. هر یگان بر اساس ماموریت های تعریف شده برای آن به اجرای ماموریت می پردازد و ما برنامه هایی برای بحث افزایش کیفیت آموزشی این مرکز تهیه کرده و به سلسله مراتب فرماندهی ارائه دادیم که خوشبختانه با بخشی از آن موافقت شده است. با انجام این امور کیفیت آموزش شدیدا افزایش پیدا خواهد کرد؛ اموری مثل تبدیل جزوات آموزشی به نسخه الکترونیک و یا افزایش کیفیت شبیه سازهای پروازی که از میزان پروازهای واقعی کاسته و به کاهش هزینه ها کمک می کند.

بیش از 2 هزار مستشار آمریکایی در یک پایگاه هوانیروز ایران/ بومی سازی کلیه آموزش ها و علوم پروازی بالگرد در کشور+عکس (آماده نیست) !!!!!!!!


انتقاد از نوع روایت نقش ارتش در جنگ

وی در بخش دیگری از سخنان خود پیرامون میزان رضایتش از شیوه اطلاع رسانی نقش ارتش در جنگ تحمیلی گفت: در بحث روایت نقش بخش های مختلف در جنگ تحمیلی، ارتش مظلوم واقع شده است و فداکاری های پرسنل ارتش به خوبی دیده نشده است. پرسنل زیادی از ارتش که سالها در ارتش شاهنشاهی رشد کردند اما در زمان جنگ فداکاری های فراوانی را برای نظام جمهوری اسلامی ایران انجام دادند؛ پرسنلی که از روزهای اول انقلاب تا عملیات مرصاد برای کشور جانفشانی کردند و تا به امروز نیز گمنام باقی ماندند.

سرهنگ روحانی اضافه کرد: نقش ارتش فقط معطوف به موارد نظامی نبوده و برای نمونه در حال حاضر یک فروند از بالگردهای 205 ما به صورت آماده باش کامل برای عملیات های نجات و آمبولانس هوایی آماده است و در کمتر از 30 ثانیه از زمان اعلام نیاز به پرواز در می آید. این بالگرد برای واکنش به حوادث گوناگون از جمله تصادفات جاده ای در صورت اعلام نیاز هلال احمر وارد کار می شود که ورود بحث امداد هوایی، نقش مهمی در کاهش سوانح جاده ای داشته است.

مردم قدر امنیت ایران را بدانند

فرمانده مرکز آموزش شهید وطن پور در پایان سخنان خود با بیان اینکه مردم ایران بایستی قدر امنیت موجود در کشور را بدانند، افزود: نگاهی به وضعیت کشورهای اطراف مثل عراق، افغانستان و سوریه مشخص می کند که نا امنی و بی ثباتی موجود در این کشورها بسیار مشکل ساز شده است. اما برای داشتن این امنیت در کشور افراد زیادی باید زحمت بکشند. انسان های زیادی بایستی صبح ها بسیار زود از خواب برخواسته و تا دیروقت مشغول فعالیت باشند. امیدوارم که مردم ایران همیشه در امنیت باشند و آرزو دارم که مردم این نعمت را درک کنند و هر چه بیشتر اهمیت این موهبت را بدانند، قدر نظامی گری را بیشتر خواهند دانست.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





درباره وبلاگ

به وبلاگ من خوش آمدید
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان نیکان و آدرس ataataee.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





نويسندگان


ورود اعضا:

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: